Kaip sumažinti cholesterolio kiekį kraujyje?

Parengta | 17 spalio, 2022
Kaip sumažinti cholesterolio kiekį kraujyje?

Kaip sumažinti cholesterolį? Klausimas, neretai kylantis gavus profilaktiškai atlikto kraujo tyrimo atsakymą.

Cholesterolis – tai į riebalus panaši medžiaga, organizme atliekanti daygelį gyvybiškai svarbių funkcijų.

Cholesterolis įeina į ląstelių sienelių sudėtį, dalyvauja steroidinių hormonų sintezėje, tulžies gamyboje bei vitamino D sintezėje [1]. Cholesterolis gaunamas iš dviejų šaltinių – dalis jo pagaminama organizme kepenyse, kita dalis gaunama iš gyvulinės kilmės produktų – kiaušinio trynių, mėsos, sūrio.

Gyvybinėms funkcijoms pilnai pakanka kepenyse pagaminamo cholesterolio. Per didelis cholesterolio kiekis organizme kaupiasi kraujagyslėse, vystosi aterosklerozė ir didėja rizika susirgti kardiovaskulinės sistemos ligomis – infarktu, insultu, sutrinka inkstų veikla. Kuo didesnis cholesterolio kiekis – tuo didesnė rizika, todėl labai svarbu reguliariai tikrintis savo cholesterolio kiekį ir jį kontroliuoti.

Cholesterolis netirpus vandenyje, todėl organizme jis išnešiojamas lipoproteinų pavidalu junginiuose su baltymais. Lipoproteinai išnešioja cholesterolį, riebalus ir riebaluose tirpius vitaminus po organizmą.

Lipoproteinų tipai: DTL, MTL, LMTL

DTL – didelio tankio lipoproteinai kartais dar vadinami geruoju cholesteroliu. DTL surenka cholesterolį iš kitų audinių ir organų ir grąžiną jį kepenims, kur jo perteklius pašalinamas.

MTL – mažo tankio lipoproteinai, dar vadinami bloguoju cholesteroliu, kadangi jų perteklius kaupiasi kraujagyslėse ir sukelia jų pralaidumo sumažėjimą, didina infarkto ir insulto riziką.

LMTL – labai mažo tankio lipoproteinai. Šie junginiai kartais taip pat vadinami bloguoju cholesteroliu, nes dalyvauja kraujagyslių kalkėjimo procesuose, tačiau pagrindinė jų funkcija pernešti riebalus – trigliceridus, o MTL – cholesterolį.

Svarbu ne tik bendras cholesterolio kiekis kraujyje, bet ir gerojo bei blogojo cholesterolio santykis. DTL (didelio tankio lipoproteinai) pašalina cholesterolio perteklių iš kraujo ir neleidžia jam kauptis kraujagyslių sienelėse. Kuo daugiau DTL – tuo mažesnė aterosklerozės išsivystymo rizika. MTL – atvirkščiai, kuo mažiau – tuo rizika mažesnė. Taigi, norint turėti sveikas kraujagysles, būtina mažinti MTL kiekį kraujyje ir užtikrinti pakankamą DTL kiekį.

Kas įtakoja padidėjusį cholesterolio kiekį kraujyje?

  • Nesveiki valgymo įpročiai – nesaikingas blogųjų riebalų valgymas.
  • Pasyvus gyvenimo būdas – sėdimas darbas, mažas fizinis aktyvumas mažina gerojo cholesterolio kiekį ir didina blogojo.
  • Viršvoris ir nutukimas – didesnio svorio žmonės paprastai turi padidėjusį blogojo cholesterolio kiekį.
  • Žalingi įpročiai – rūkymas, alkoholio vartojimas.
  • Genetika. Retais atvejais padidėjęs cholesterolio kiekis kraujyje yra paveldimas, net jauname amžiuje ir nesant kitų rizikos veiksnių.
  • Amžius – vyresniame amžiuje blogojo cholesterolio kiekis didesnis.
  • Kai kurios ligos ir vaistai

Kaip sumažinti cholesterolį?

  • Mažinkite blogųjų riebalų kiekį maiste. Blogieji, dar vadinami sotieji (kietieji) riebalai – tai gyvulinės kilmės riebalai, randami mėsoje, pieno produktuose, perdirbtuose produktuose, kai kuriuose konditerijos gaminiuose. Šie riebalai mažina gerojo cholesterolio kiekį kraujyje, didina blogojo. Sotieji riebalai taip pat tirština kraują, limpa prie kraujagyslių sienelių, sukelia uždegima, didina infarkto ir insulto riziką.
  • Didinkite gerųjų (nesočiųjų) riebalų kiekį maiste. Nesotieji riebalai – tai skysti augaliniai riebalai, randami augalinės kilmės maisto produktuose, taip pat žuvyje ir jūros gėrybėse. Juose gausu nesočiųjų riebalų rūgščių omega 3, kurios mažina MTL kiekį, skystina kraują, mažina uždegimą, yra ypač reikalingos smegenims, mažina Alzheimerio ir Parkinsono ligų riziką.
  • Daugiau judėkite. Fizinis aktyvumas ne tik gerina sportinę formą, dailina figūrą, didina ištvermę, bet ir padeda sumažinti blogojo cholesterolio kiekį kraujyje ir apsaugoti organizmą nuo širdies ir kraujagyslių ligų.
  • Venkite žalingų įpročių. Rūkymas ir alkoholio vartojimas didina blogojo cholesterolio kiekį kraujyje.
  • Vartokite maisto papildus. Maisto papildai su omega 3 teigiamai veikia cholesterolio balansą organizme. Tai gali būti žuvų taukai arba augalinės kilmės alternatyvos.