Star InactiveStar InactiveStar InactiveStar InactiveStar Inactive
 

citrusai.jpg

Vitaminas C (askorbo rūgštis) yra vandenyje tirpus vitaminas. Vitaminas C veikia kaip antioksidantas, saugantis nuo laisvųjų radikalų žalingo poveikio. Vitaminas C padeda išvengti kai kurių širdies ir kraujagyslių ligų,  yra svarbus medžiagų apykaitai, stiprina organizmo atsparumą infekcijoms, skatina žaizdų gijimą, padeda organizmui įsisavinti geležį. 

Vitaminas C stiprina kraujagysles, padeda iš organizmo pašalinti sunkiuosius metalus, dalyvauja cholesterolio skaidyme. Dėl antioksidacinio poveikio vitaminas C gali būti naudingas kai kurių vėžio formų prevencijai ir gydymui, apsaugodamas sveikas ląsteles nuo laisvųjų radikalų poveikio ir vėžinių ląstelių plitimo. Vitaminas C stiprina kai kurių priešnavikinių vaistų poveikį.

Vitaminas C reikalingas kolageno gamybai jungiamajame audinyje. Kolagenas reikalingas sveikoms kraujagyslėms, dantenoms, dantims, kremzlėms, kaulams palaikyti.

Per parą suaugusiems reikia 60 miligramų vitamino C, nėščioms moterims – 80 miligramų, maitinančioms – 100 miligramų. Daugiau vitamino C reikia esant stresui, padidėjus infekcijos pavojui, valgant baltyminį maistą, rūkantiems žmonėms.

Natūralūs vitamino C šaltiniai yra citrusiniai vaisiai, braškės, mėlynės, avietės, pomidorai, brokoliai, bulvės, kopūstai. Apie 40 procentų vitamino C suyra verdant maistą.

Esant vitamino C trūkumui išsivysto skorbutas, pasireiškiantis apetito stoka, nuovargiu, negyjančiomis žaizdomis, kraujavimu iš nosies, jungiamojo audinio pažeidimais, sumažėjusiu raudonųjų kraujo ląstelių kiekiu. Trūkstant vitamino C pasireiškia silpnumas, anemija, depresija, sulėtėja žaizdų gijimas, vyrams vystosi nevaisingumas, sumažėja kolageno gamyba, susilpnėja jungiamasis audinys, dantys.

Vitamino C perdozavimas (daugiau nei 2000 mg per dieną) gali sukelti viduriavimą, skrandžio skausmą, pykinimą, gali skatinti inkstų akmenų susidarymą.